TABUNG SYILING

Saturday, November 19, 2011

Balada jantan gagal

"if i cant be a lover, then i'll be a pest'
-Daniel johnston

(i)
telah terlalu banyak yang dicintai,
telah terlalu banyak yang dikasihi,
melaksa jumlahnya,
setiap jam,minit dan saat,
dah tak terkira,
meraksasa besarnya,
gagah,terlalu kuat, dan tak terlawan,
KECEWA,
tar-ka-ci-wa
dari musim ke musim
aku menampi padi,
tak henti-henti,
benarkah padi yang kutampi,
"kalau padi katakan padi"
selalu aku menguji diri, bertanya siapakah yang sudi,
apa nak buat....
~membawang melopong~
pipi tersorong-sorong
"parah..."
betullah;
menanti
mencari
menunggu
bertemu sekejap ia selesai
dan begitulah
aku yang akan melalak,
melolong,meraung mintak tolong,
kehausan sayang,kelaparan kasih,
aku lar tu,
kalah~rebah~kaku~rindu

(ii)
10 february 2004,aku menangis jam sebelas dua puluh empat
ada orang tergelak 
terbahak-bahak
ketawa
melawak
"ahak,ahak,ahak"
"puuahh"
aduh enaknya
aduh seronoknya
poyonya aku
aku berduka
mengalir air mata
basah aku dalam resah
"cukup lama kekaburan
cukup panjang kehilangan
cukup jauh kepastian
cukup dingin kesejukan
cukup sakit penantian
cukup hitam kegelapan
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
berdarah,berdarah,berdarah,berdarah,berdarah
Arghh pecah
ber-ka-cai!
berat,berat
rentung,rabaknya rasa
longlai tak bermaya
aduhh,huh,hmmm,ctt,hahhhhh.....mengeluh
nak buat apa lagi? 

(iii)
tidakkah kau merasa,
apa yang aku rasa
kesedihan,
kepedihan
hancur
luluh
rusuh
terbarai
terkulai
tersadai
terbengkalai
atau 
aku memang tak pernah siap.

Disember 2003-februari 2004
-utopia trauma-



No comments: